KALEIDOSKOP



VAKCÍNA PROTI CVOVID-19 JDE DO PRVNÍ FÁZE KLINICKÉHO TESTOVÁNÍ

Farmaceutická společnost GSK a kanadská biofarmaceutická společnost Medicago ohlásily spolupráci na vývoji nové, adjuvované vakcíny proti COVID-19. Využívají k tomu inovativní technologii na bázi rostlin a adjuvans. Cílem spolupráce obou týmů je také prozkoumání možností vývoje vakcín i pro další infekční choroby.

Nově vyvíjená vakcína se opírá o využití rekombinantních částic podobných koronaviru (CoVLP) s pandemickým adjuvantním systémem. Základní složka je výsledkem práce vědců Medicaga. CoVLP napodobují strukturu viru zodpovědného za onemocnění COVID-19, což umožňuje, aby byly imunitním systémem rozpoznány. Použití adjuvans společnosti GSK pak může být zvláště důležité během pandemie. Může totiž posílit imunitní odpověď organismu a snížit množství antigenu potřebné na jednu dávku, což umožňuje vyrábět více dávek vakcíny. Preklinické výsledky u této experimentální vakcíny prokázaly vysokou hladinu neutralizačních protilátek po jedné dávce při podání s adjuvans.

Spolupráce s GSK nám poskytuje přístup k osvědčenému adjuvans, které by mohlo zvýšit účinnost naší kandidátské vakcíny. Navíc prohloubí vědecké poznatky a podpoří naše úsilí věnované do vývoje vakcín," uvedl Dr. Bruce Clark, generální ředitel společnosti Medicago.

První fáze jejího klinického testování je plánována už na polovinu července a vyhodnotí bezpečnost a imunogenitu tří různých úrovní dávek antigenu v kombinaci s pandemickým adjuvans GSK a paralelně s adjuvans od jiné společnosti. Vakcíny budou podávány v jedné a dvou dávkách s odstupem 21 dní.

V závislosti na úspěšném klinickém vývoji a regulativech by obě společnosti rády dokončily vývoj a zpřístupnily vakcínu v první polovině roku 2021. V průběhu dalších měsíců dojde také k vyhodnocení možného rozšíření spolupráce při vývoji postpandemické vakcíny proti COVID-19 a dalších infekčních chorob.

Spolupráce se společností Medicago nás směřuje k inovativním možnostem očkování kombinujících škálovatelnou technologii antigenu na bázi rostlin a adjuvans, které má schopnost šetřit pandemickou dávku. Bude-li naše technologie úspěšná, významně přispějeme nejen v boji proti COVID-19, ale i dalším infekčním onemocněním," řekl Dr. Thomas Breuer, generální ředitel společnosti GSK Vaccines.

Základ pro výrobu vakcínového antigenu tvoří inovativní rostlinná produkční platforma vyvinutá společností Medicago. Při použití této technologie v kombinaci s proprietárním adjuvantním systémem GSK společnosti očekávají, že budou moci do konce roku 2021 vyrobit přibližně 100 milionů dávek vakcíny. Výhledově se počítá s tím, že by v kanadském Quebeku měla být do konce roku 2023 každoročně vyrobena až 1 miliarda dávek očkovací látky. Plány počítající s využitím technologického zázemí pro výrobu vakcíny proti chřipce aktuálně posuzují příslušné kanadské úřady. (tisková zpráva Content Lab NP-CZ-NA-PRSR-200008, připraveno v červenci 2020, zdroj: Ogilvy, s.r.o.)


LÉKÁRNÍCI VE STAVU NOUZE OBSTÁLI

Podle veřejnosti zvládli lékárníci období nouzového stavu ze zdravotnických pracovníků jako jedni z nejlepších (dosáhli na skóre 8,7 z 10). Lepší hodnocení obdrželi už jen lékaři a sestry v nemocnicích (9 z 10). Lékárnu v období nouzového stavu alespoň jednou navštívilo 75 % oslovených a 9 z 10 pacientů řešilo své zdravotní obtíže s lékárníkem osobně. Ostatní zdravotnická zařízení Češi navštívili třikrát méně. Vyplývá to z reprezentativního průzkumu agentury SC&C, kterého se účastnilo 1 074 respondentů ve věku 18 -79 let.

Během nouzového stavu spojeného s pandemií Covid-19 zůstala naprostá většina lékáren otevřená, výraznější omezení v jejich provozu nezaznamenalo 95 % dotázaných. Zatímco lékárny pacienti přímo navštěvovali, s lékaři řešili své problémy nejčastěji telefonicky (67 %).

 „Lékárny byly jedinými zdravotnickými zařízeními, která fungovala jen s minimem omezení. V mnoha případech dokonce nad rámec běžných činností. Lékárny připravovaly dezinfekci pro své pacienty i pro instituce - mimo běžnou pracovní dobu, často dlouho do noci nebo o víkendech. Bez nejmenších pochybností mohu říci, že se zdravotnictví v ČR o lékárníky během koronavirové krize opíralo celou svou vahou," komentuje výsledky průzkumu Mgr. Aleš Krebs, Ph.D., prezident České lékárnické komory.

 „Současně to dokazuje důležitost rovnoměrně dostupné sítě lékáren, kterou považujeme za zcela zásadní," dodává prezident ČLnK.


NEMŮŽETE NAJÍT MALÍŘE NEBO PRÁVNÍKA?

Celostátní česká služba byla vyvinuta na základě dlouhodobého průzkumu potřeb lidí. Vznikla v roce 2015 a od té doby lze díky ní najít kvalitního řemeslníka, malíře nebo stěhováka, což může být pro řadu lidí, zejména těch starších, problém. Celostátní česká služba ale vedle zprostředkování manuálních prací umí zajistit i právní nebo realitní servis. Aktuálně službu využívá více než deset tisíc lidí. Služby v rámci šesti kategorií dodává několik desítek prověřených firem. Základním stavebním kamenem služby je uživatelská linka, která slouží k samotnému zprostředkování.

„Dlouhodobě největší zájem je o zprostředkování služeb v oblasti manuálních prací. Našim klientům pomáháme zprostředkovat rekonstrukce koupelen a bytů, instalatérské služby, hodinové manžely a další," popisuje Michal Olšanský z Celostátní české služby s tím, že uživatelé, kteří jsou v programu na dobu neomezenou, mají díky tomu u dodavatelů i výhodnější cenové podmínky.

Celostátní česká služba spolupracuje s věrnostním programem Sphere, který poskytuje slevy ve více než deseti tisících obchodních místech v České republice a na Slovensku. (LESENSKY.CZ s.r.o.)


UBER S BARIÉROU

Společnost Uber reaguje na aktuální potřeby zákazníků spojené s návratem k běžnému pracovnímu tempu a představuje novou službu „UberX s bariérou". Novinka zákazníkům Uberu zaručuje, že auto, které pro ně přijede, bude vybaveno plastovou zástěnou oddělující prostor řidiče a prostor pro posádku. Pasažéři tak budou mít jistotu, že jim nehrozí žádné zdravotní riziko. Cena za svezení v kategorii s garancí plastové zástěny je totožná s cenou nejdostupnějšího tarifu UberX.

Firma spolupracuje s lokálním pražským partnerem a pracuje na tom, aby ochranným štítem bezplatně vybavila maximum pražských řidičů. Aktuálně již s plastovou zástěnou jezdí většina řidičů Uberu v Praze a doba čekání na vůz se štítem je srovnatelná s čekacími časy u klasické služby UberX.

V aplikaci Uber přibyly nové možnosti zpětné vazby, přičemž zahrnuta je například stížnost na případ, kdy jezdec či řidič nenosí ochrannou roušku. Každý, kdo bude opakovaně nahlášen za porušení nových bezpečnostních zásad, riskuje ztrátu přístupu k aplikacím Uberu. Ve spolupráci se Světovou zdravotnickou organizací a na základě nejnovějších poznatků autorit na poli zdravotnictví byly sestaveny bezpečnostní tipy a doporučení zaměřená konkrétně na situace spojené s využíváním služeb pro osobní přepravu či rozvážku jídla. Tyto materiály jsou využívány k edukaci pasažérů, řidičů, kurýrů i restaurací, u nichž bude zaznamenáno rizikové chování. Každý řidič či kurýr, kterému byla diagnostikována nemoc COVID-19 nebo mu byla nařízena karanténa, dostane od Uberu kompenzaci na dobu až 14 dnů, po kterou bude jeho účet pozastaven. (PR agentura FYI Prague)


SPECIÁLNÍ ODSÁVACÍ SYSTÉM U ZUBAŘE

Český vývojový tým ze startupu ASANA-DENTAL navrhl a zkonstruoval speciální odsávací systém pro zubaře a dentální hygienistky. Tento systém vytváří vzduchový štít, který brání šíření nebezpečného infekčního aerosolu z úst pacienta do prostoru ordinace. Ve spolupráci s českými odborníky z oblasti 3D tisku a zdravotnictví tak vznikla pomůcka, která má ambici stát se běžným vybavením zubních ordinací.

"Chtěli jsme v době hrozící epidemie chránit jednu z nejexponovanějších skupin, zubaře a dentální hygienistky. Ti jsou při své praxi denně ohroženi aerosolem, který vzniká při vrtání i pískování zubů a který je v případě nemocného pacienta infekční. Během krátké doby jsme vyvinuli náš první model, který jsme uveřejnili volně ke stažení a zároveň jsme nabídli naše volné tiskové kapacity. Vlna zájmu, která se zvedla, byla obrovská," vzpomíná na velký ohlas Lukáš Pekárek, zakladatel startupu ASANA-DENTAL.

Během 24 hodin společnost zaznamenala na 2 000 objednaných kusů a mnoho pozitivních ohlasů a podnětů. "Naši savku tisklo ČVUT, střední školy, laboratoře i lékaři a pomohla ve stovkách ordinací. Dostala se dokonce i za hranice České republiky. První verzí naše práce ale teprve začala a nás čekal další náročný vývoj. Na základě zpětné vazby z ordinací jsme získali mnoho cenných nápadů a postřehů, jak savku vylepšit," doplňuje Pekárek.

Díky vlastní invenci, spolupráci s lékaři a odborníky na 3D tisk z prototypové dílny PrusaLab (Prusa Research) se povedlo během několika týdnů intenzivního vývoje přijít se zásadně vylepšenou novinkou, která nahrazuje stávající model. "ASANA je náš druhý model, který se svou funkčností se může rovnat podobným násobně dražším zahraničním produktům. Oproti konkurenci přináší i další výhody, jakými jsou pohodlí pro pacienta a univerzálnost použití. Funguje například i s dentální blánou, na kterou jsou čeští zubaři zvyklí," popisuje Lukáš Pekárek výhody svého produktu.

Více na https://asana-dental.com/


JAK STERILIZOVAT MOBILY, BRÝLE A OSTATNÍ PŘEDMĚTY?

Povrch mobilních telefonů pokrývá obrovské množství mikroorganismů. Podobně je to s dalšími věcmi denní potřeby. Sterilizátory Deveroux pomáhají bezpečně a účinně zbavit všechny uvedené předměty nežádoucích mikroorganismů pomocí UV záření. V souvislosti s celosvětovou koronavirovou pandemií vzrostl v posledních měsících výrazně důraz na dezinfekce a udržování osobní hygieny. Podle nedávné studie britské společnosti Initial Washroom Hygiene je například na povrchu mobilních telefonů průměrně 1 479 kolonií bakterií. To je asi sedmkrát víc než na záchodovém prkénku. 

Multifunkční UV sterilizátor Deveroux MS1688-8 je vybaven UV lampami, které zbaví povrchy vložených předmětů během maximálně 5 minut až 99,9 % bakterií a virů. Napájení je řešeno pomocí běžného micro USB konektoru a vnitřní prostor o velikosti 17 × 10 × 3 cm pojme i velký mobilní telefon. Ovládání je velmi jednoduché: stačí vložit předmět, zavřít víko a stiskem tlačítka spustit proces sterilizace. Ukazatel zobrazuje průběh činnosti, přesný čas potřebný k dokonalému hygienickému vyčištění závisí na konkrétním předmětu.

Sterilizátory Deveroux jsou k dispozici v e-shopu superveci.cz a dalších obchodech. Koncová doporučená cena modelu MS1688-8 je 1 090 Kč. (MediaBase)


PŘEDSEDOU SDRUŽENÍ PRAKTICKÝCH LÉKAŘŮ ZŮSTÁVÁ ŠONKA

Sdružení praktických lékařů (SPL) volilo nové vedení. Na XXX. Konferenci SPL ČR v pražské Olšance praktici vybírali výbor, předsednictvo a revizní komisi. Předsedou SPL byl znovu zvolen MUDr. Petr Šonka.  Společně s MUDr. Šonkou zvolili delegáti konference SPL i místopředsedy sdružení, kterými se stali znovu MUDr. Michal Bábíček, MUDr. Václav Šmatlák, MUDr. Petr Šubrt a nově MUDr. Jiří Zdražil. Patnáctičlenný výbor pak získal dva nové členy, jimiž se stali MUDr. Lucie Tesařová a MUDr. Michael Dimitrov. Do výboru již nekandidovala MUDr. Jana Uhrová, dlouholetá první místopředsedkyně SPL ČR. Ta však bude nadále pracovat v roli výkonného pracovníka kanceláře sdružení. Ve své funkci skončila také dlouholetá šéfka revizní komise MUDr. Dobroslava Vokrojová, kterou nahradil MUDr. Lubor Kinšt. Desítky let jejich obětavé práce pro sdružení ocenili delegáti konference udělením čestného členství oběma dámám.

 „Dlouhodobým cílem je dostat primární péči na pozici, kterou má ve vyspělých evropských zemích. Cílem pro následující volební období je pokračování reformy primární péče, zejména generační obměna a stabilizace sítě VPL, posilování kompetencí praktických lékařů a uvolňování preskripčních omezení. Ruku v ruce s tím jde úsilí o navyšování finančních prostředků pro primární péči. Prioritou je také vybudování silné servisní organizace, která praktickým lékařům pomůže s administrativou a činnostmi spojenými s vedením jejich praxí," vysvětluje MUDr. Šonka priority pro další období.

V současné době má SPL 5150 členů (přes 90 % z celkového počtu praktických lékařů pro dospělé v ČR), což z něj činí vůbec největší dobrovolnou organizaci lékařů v ČR.


MINISTERSTVO ZDRAVOTNICTVÍ UKONČILO ZDRAVOTNICKOU ČÁST LINKY 1212

Celostátní linka 1212 byla zřízena krátce po začátku koronavirové krize nejprve na úrovni Ministerstva průmyslu a obchodu (MPO), poté na sebe převzala dotazy týkající se zdravotnictví, hygienických opatření, sociální problematiky, přeshraničního pohybu a dopravy. Nyní její zdravotnická část končí, podnikatelská bude nadále fungovat. Po více než 100 dnech dobrovolníci ze zdravotnické linky s volbou 2 pod celostátní infolinkou 1212 ukončují činnost. Řešili tisíce dotazů veřejnosti po celý průběh epidemie covid-19. Zdravotnická linka nyní přechází přímo pod oddělení pro veřejnost Ministerstva zdravotnictví s novým jednotným číslem 224 972 222. Jde o oficiální linku pro veřejnost ke všem zdravotnickým tématům, nejen koronavirovým.

Od 20. března odbavili operátoři na lince 1212 (volba 2) 25 000 hovorů. Operátoři byli složeni z řad pracovníků Ministerstva zdravotnictví, vyškolených zdravotníků i studentů medicíny a dalších dobrovolníků.

„Operátoři na zdravotnické lince 1212 pomáhali informovat občany o všem, co je trápilo v souvislosti s epidemií koronaviru. Zvláště medici se odhodlaně sžili s tímto nelehkým úkolem. Jejich pohotovost v rozhodování, nutnost flexibilně reagovat na změny instrukcí, a především vcítit se do obav těch, se kterými komunikují, nyní představují cenné zkušenosti, které mohou uplatnit ve své lékařské praxi," okomentovala práci dobrovolníků náměstkyně ministra zdravotnictví Alena Šteflová, která koordinovala fungování zdravotnické části linky 1212 na Ministerstvu zdravotnictví. 

V době nouzového stavu se denně v průměru dovolalo 400-600 volajících. Rekordní počet volajících byl zaznamenán 30. března, kdy o informace žádalo 804 volajících. Na počátku krize převažovaly dotazy spojené s obavami z koronaviru, a především s příznaky - jak se nemoc projevuje. Dále veřejnost zajímala mimořádná opatření, nošení ochranných prostředků a koncem dubna realizace studie kolektivní imunity. Nejčastější dotazy května a června se týkaly především ukončování karantény, nástupů do práce a návratů ze zahraničí. Dále se řešily podmínky pro obnovení podnikatelské činnosti a podmínky cestování.

Operátorům pomáhala také virtuální sestra Anežka, která je umístěna na stránkách MZČR a dalších resortů a vlády. Jde o chatbota, který je průběžně aktualizován a zároveň se postupně učí reakcím na základě otázek od tazatelů. Od 16. března Anežka odbavila přes 200 000 konverzací. Z nich přepojila na operátory linky 1212 pouhých 12 procent dotazů, Anežka měla v březnu průměrně 5-7 tisíc dotazů denně, v současnosti jde o stovky. Dále je možné si ze stránek MZČR stáhnout digitální kartu s aktuálními informacemi přímo do mobilu, což realizovalo již milion uživatelů. (https://koronavirus.mzcr.cz/)


SBÍRKA POMOZTE DĚTEM LETOS DOSÁHLA ČÁSTKY 12,5 MILIONU KORUN

Bezmála dvanáct a půl milionu korun se podařilo vybrat v průběhu letošní, v pořadí již dvaadvacáté, sbírky Pomozte dětem. Nejvyšší výtěžek za posledních devět let společného charitativního projektu České televize a Nadace rozvoje občanské společnosti (NROS) tak dovolí podpořit dalších 5 249 dětí po celé republice. Slavnostní benefiční večer se letos, vůbec poprvé v historii, neuskutečnil v období Velikonoc. Z důvodu mimořádných opatření vyhlášených v souvislosti s pandemií přišla Česká televize s nápadem na speciální koncert Pomozte dětem - Kuře v bačkorách, který hostily obývací pokoje českých a slovenských umělců.

„Mimořádné situace si žádají mimořádné řešení. Asi už nikdy nezažiju, abych z obýváku vysílal hodinu a půl přímý přenos v hlavním vysílacím čase v televizi. Jsem rád, že jsem u toho mohl být, zvlášť když to mělo tak úspěšný konec a sladkou pointu," glosuje moderátor večera Aleš Háma.

Diváci poslali jen během přenosu formou dárcovských zpráv 4 035 639 korun, což je nejvyšší suma za posledních deset let. Charitativní projekt Pomozte dětem organizuje Česká televize společně s NROS již od roku 1998. Během své historie se sbírce se symbolem žlutého kuřete podařilo vybrat celkem 255 590 100 korun a pomoci tak více než 200 tisícům dětí. Nový ročník sbírky odstartoval 1. července.

Přispívat na pomoc dětem mohou lidé tradičně v průběhu celého roku. Například zasláním DMS (DMS KURE 30 - 60 nebo 90 - na telefonní číslo 87 777) nebo přímo na účet sbírky 9595959595/0600. (tisková zpráva české televize)


Zpět

DOPORUČUJEME

Inca Collagen Profertil Sedatif Kongresy Alphega Družstvo lékáren Instagram

OBSAH

PROFI

REKREAČNÍ SPORT PRO ZDRAVÍ KDYŽ JE NA VINĚ MUŽ ANEB I PÁNOVÉ MAJÍ PROBLÉMY S POČETÍM VÍTE, CO POMÁHÁ NA PIGMENTOVÉ SKVRNY? KALEIDOSKOP HOMEOPATIE ZA TÁROU: BOLESTI V KRKU V LÉTĚ ZEPTALI JSME SE ZA VÁS... CO SKRÝVAJÍ LESNÍ PLODY KDY A PROČ UŽÍVAT PROBIOTIKA? PŘÍRODOVĚDCI A INFORMATICI TESTOVALI ZNÁMÉ LÉKY NA NOVÝ KORONAVIRUS ZBAVTE SE PŘEBYTEČNÉ VODY V TĚLE MODERNÍ LÉČBA REVMATOIDNÍ ARTRITIDY: PACIENTI TRÁVÍ MINIMUM ČASU V NEMOCNICÍCH A DŘÍVE SE VRACEJÍ DO PRACOVNÍHO I BĚŽNÉHO ŽIVOTA MUDr. JAN HUGO - LÉČBA BRADAVIC PŘI ZÁCHRANĚ ZRAKU SE HRAJE O ČAS TOP 5 ČLÁNKŮ ČERVENCE NOVINKY Z PORTÁLU EDUCOMM 8-2020 KNIŽNÍ NOVINKY PARACETAMOL: BEZPEČNÁ LÉČBA SPOČÍVÁ V JEHO SPRÁVNÉM UŽÍVÁNÍ ŘEŠENÍ VAGINÁLNÍCH POTÍŽÍ Z POHLEDU LÉKÁRNÍKA III. SEZONNÍ PRODUKTOVÉ TIPY NADĚJÍ PRO LÉČBU COVID-19 JE ZAMEZIT ROZVOJI CYTOKINOVÉ BOUŘE SDÍLENÝ LÉKOVÝ ZÁZNAM OČIMA PRÁVNÍKA: KAŽDÝ JE POVINEN PŘEDCHÁZET VZNIKU ŠKOD ZVÝŠENÍ KOMPENZACÍ PRO AMBULANCE V RÁMCI ÚHRADOVÉ VYHLÁŠKY BIODYNAMICKÉ SVĚTLO POMÁHÁ SENIORŮM

RELAX

NA HORY ČI NA CESTY – VŽDY BEZ BOLESTI ACM – ZAMĚŘENO NA VLASY, NEHTY A PLEŤ S NEDOKONALOSTMI VYHODNOCENÍ EXPERTNÍ OCHRANY POKOŽKY SOUTĚŽ O SÉRUM S KMENOVÝMI BUŇKAMI NA ZESVĚTLENÍ PIGMENTACE LÉTO V TATRÁCH CYKLISTÉ POZOR! JÍZDA NA KOLE MŮŽE ZHORŠOVAT KVALITU SPERMIÍ CHCETE POZNAT KRÁSY SLOVENSKÉ A ČESKÉ PŘÍRODY SPOLU S NEVŠEDNÍMI ZÁŽITKY, KTERÉ ATMOSFÉRU JEŠTĚ UMOCNÍ? JAKO ŠLÁPNOUT NA HŘEBÍK SDÍLENÝ LÉKOVÝ ZÁZNAM PACIENTA UKÁZKA Z KNIŽNÍ NOVINKY NAKLADATELSTVÍ GRADA
Ochrana osobních údajů
©2015-20 Health communication s.r.o., magazin@hcom.cz