DESATERO SPRÁVNÝCH NÁVYKŮ PŘI DLOUHODOBÉ PRÁCI S POČÍTAČEM



Přestože před monitorem počítače sedí většina z nás, a to nejen během pracovní doby, nevyhneme se občasnému pálením a bolestí očí. Dlouhodobá práce u počítače očím přímo neubližuje, spíše je unaví. Příčinou pocitu diskomfortu v očích nejsou, jak se minulosti tvrdilo, monitory a obrazovky, protože moderní přístroje nejsou tak velkým zdrojem záření. Potíž je spíše konstantní a relativně blízká vzdálenost monitoru od očí. K zaostřování na blízké předměty používáme oční svaly, které se při stejné činnosti přirozeně unaví. Pro lepší představu si představte ekvivalentní zátěž ve sporu. Při rutinní aktivitě se prostě určité svaly unavují.

V nejhorším případě se může stát, že je zaostřovací sval strnulý a není schopen zaostřit na bližší vzdálenost, ale není schopen se ani uvolnit a zaostřit oko na delší vzdálenost. Oči se tak mohou tzv. „rozjet" a člověk tak začne vidět dvojitě. Očním svalům však můžeme snadno ulevit. Stejně jako u jiných svalů provedeme „strečink". 


Základem jsou pravidelné přestávky cca po hodině,

kdy se očím umožní pohled do dálky delší než 2 metry,

ideálně ven z okna nejlépe na zeleň, což prospěje i vaší psychice.


1) Dodržujte pravidelné přestávky. 5 minut po 1 hodině nebo 15 minut po 2 hodinách. Procvičujte oči pohledem do dálky.

2) Pořiďte si moderní monitor, vyhněte se dalším zdrojům mihotavého světla.

3 )Umístěte monitor zhruba na délku natažené paže. Menší monitory sice můžete mít blíže, nedoporučují se však na celodenní práci.

4) Nastavte si monitor tak, aby v něm nebyly vidět odlesky jiných věcí.

5) Jas monitoru by měl být kompatabilní s jasem prostředí.

6) Nastavte si optimální rozlišení obrazovky, případně velikosti písma.

7) Seřiďte si židli, křeslo, snažte se nenaklánět dopředu.

8) Konzumujte vyváženou stravu bohatou na omega-3 mastné kyseliny. Vitaminy a minerály získávejte přirozeně z potravy bohaté na zeleninu a ovoce.

9) Důkladně zvlhčujte oči aplikací umělých slz.

10) Dostatečně spěte, ideální délka spánku 7-8 hodin denně.

 

Jak si správně aplikovat umělé slzy

Díky zraku přijímáme většinu informací ze svého okolí. Pokud nám jeho kvalitu cokoliv narušuje, měli bychom se co nejvíce své potíže naučit řešit. K udržení kvalitního zraku je správná aplikace očních přípravků nezbytností. Rady a zkušenosti lékařů, případně jejich pacientů, se mohou podstatně lišit, na druhou stranu se můžeme setkat s protichůdnými soudy; od lékařů, že pacienti používají oční kapky špatně, a od pacientů, že je jejich lékař o aplikaci důsledně needukoval. Správné a pacientem používání očních kapek je přitom klíčovým faktorem cílené léčby syndromu suchého oka.

Obě strany však mohou nalézt shodu v tvrzení, že určitý počet pacientů (zhruba 20 %) si samo nedokáže oční kapky aplikovat. Potíže mohou nastat u třesu rukou, při špatném zraku nebo z prostého strachu. Proto není na škodu nechat přípravek aplikovat druhou osobou - což platí u všech očních přípravků. Specializovaní výrobci očních přípravků s tímto omezením ale počítají a jejich umělé slzy mají speciální kapátko, které ulehčuje dávkování.

Velikost kapátka hraje důležitou roli při aplikaci očních kapek, jelikož určuje velikost kapky. Je tak zcela běžné, že ze začátku několik kapek steče po tváři bez účinku, než si pacient zvykne a až časem si vytvoří příjemnou rutinu bez komplikací.

Před samotnou aplikací se doporučuje dodržovat následující pokyny:

  • Zkontrolujte expiraci přípravku a zda přípravek nepoužil někdo před vámi
  • Nepoužívejte oční kapky, které najdete v práci nebo doma bez informací, kdy a kdo je otevřel. Vždy se vyplatí zapsat si na krabičku datum otevření obalu!
  • Řádně si umyjte ruce vodou a mýdlem
  • Pokud máte vhodný přípravek, nemusíte sundávat kontaktní čočky
  • K získání jistoty se můžete postavit nebo posadit před zrcadlo

Správná aplikace očních kapek:

  • Zakloňte hlavu a pohled směrujte nahoru za sebe, obě oči otevřené
  • Jedna ruka mírně stáhne spodní víčko a ze vzdálenosti asi 5 cm vkápněte kapku roztoku do prostoru mezi okem a víčkem. Snažte se nedotknout kapátkem oka, řas ani kůže (prevence kontaminace a iritace oka)
  • Přibližně na 30 sekund se doporučuje mírně zmáčknout vnitřní koutek oka, znesnadní se tím odplavení roztoku slzným kanálkem pryč
  • Pro jistotu lze přidat kapku navíc. Přebytek roztoku vyteče
  • Po aplikaci zavřete oči a nechte aplikovaný roztok pomalu rozprostřít po povrchu
  • Pokud si aplikujete několik očních přípravků za sebou, nechejte si zhruba 5 minut odstup mezi jednotlivými aplikacemi, protože umělé slzy by mohly odplavit jiné účinné látky
  • Pokud si navíc aplikujete oční masti, doporučuje se je použít až po podání kapek. Velice často se ale kapky aplikují ráno nebo během dne a oční masti až na noc, protože mohou zamlžovat vidění
  • Umělé slzy uchovávejte podle pokynů výrobce uvedených vpříbalovém letáku nebo na obale. Obecně je postačí skladovat při pokojové teplotě mimo přímé slunce

Cvičení očí

Níže uvedené cviky očí lze provádět kdykoliv během dne:

1. Zkuste překrýt oči dlaněmi, aniž by došlo k přímému kontaktu. Při překrytí očí si představujte příjemné, spíše temnější barvy. Provádějte 2x denně po dobu několika minut. Stejným způsobem lze zavřít oči a nastavit obličej proti slunci. Vhodné je také častější mrkání, které pomáhá oči zvlhčovat.

2. Známým cvikem je tzv. „Palming". Jedná se o relaxační prvek, při kterém si nejprve promneme ruce, příčně přeložíme přes sebe prsty a otevřenými dlaněmi si překryjeme oči. Prsty necháme překřížené na čele, hlavu máme položenu v dlaních a lokty opřené o pevnou podložku.

Techniku lze spojit s masáží očních svalů, což se provádí pokrčením ukazováčků a jemným stlačováním kloubů pod koutky očí u kořene nosu. Kloubem jemným tlakem 3x přejíždíme pod očima ke spánku. Poslední krouživý pohyb můžeme protáhnout od spánku k vlasům a nazpět dolů. Ukazováčky by správně neměly klouzat po kůži, spíše by měly zůstat na jednom místě a pohybovat kůží.

3. Oční svaly se procvičují pravidelným přeostřováním a častým pohybem očí. Během přestávky se obecně doporučuje přeostřovat každých 30 vteřin z bližšího objektu na vzdálenější, zhruba na 5-10 vteřin. Další možností je sledovat bližší objekt po dobu 10-15 vteřin a pak se stejnou dobu upřít pohled na vzdálenější předmět a střídavě tak zaostřovat na blízko a dálku. Cviky provádějte několikrát za sebou.

4. Cvičit oční svaly můžete také pohybem nahoru a dolů. Samotný pohyb provádějte pomalu, pravidelně a do co největších limitů. Cvičení opakujte přibližně 6x a k jeho provedení nepoužívejte žádnou sílu. Poté ještě můžete kroužit v jednou a pak opačném směru.

Pozn. redakce: Pokud máte potíže, které odpovídají syndromu suchého oka, zkuste se v říjnu zapojit do naší testovací rubriky Na vlastní kůži, kterou naleznete v části Relax. ZDE

-red- ve spolupráci s oční lékařkou MUDr. Pavlínou Skalickou

Zpět

DOPORUČUJEME

Inca Collagen Lactase Sedatif Právní poradna Kongresy Alphega Družstvo lékáren Instagram

OBSAH

PROFI

MINERÁLNÍ SOLI NA(D) ZLATO POZOR NA INTOLERANCI LAKTÓZY LZE UŽÍVAT KOLAGEN I V PRŮBĚHU TĚHOTENSTVÍ A PO PORODU? KALEIDOSKOP HOMEOPATIE ZA TÁROU: PYLOVÁ ALERGIE ZEPTALI JSME SE ZA VÁS... REZISTENCE BAKTERIÍ NA ANTIBIOTIKA JE VĚTŠÍ PROBLÉM, NEŽ SE ZDÁ TELEMEDICÍNA ANO – ALE ROZUMNĚ PRVNÍ VOLBA LÉKÁRNÍKA 2020: KATEGORIE KOJENECKÁ VÝŽIVA NOVINKY Z LÉKÁRENSKÉHO SORTIMENTU PTALI JSTE SE BĚHEM ONLINE KONFERENCE… REPORTÁŽ: PŘEDÁNÍ PEČETI ODBORNÁ LÉKÁRNA HEMOROIDY NEMUSÍ BÝT TABU, NENÍ NUTNO SE DRŽET STEREOTYPU PŘI JEJICH ŘEŠENÍ ZA TÁROU TOP 5 ČLÁNKŮ DUBNA NOVINKY Z PORTÁLU EDUCOMM 5-2020 KNIŽNÍ NOVINKY ROZHOVOR S FARMACEUTICKÝM TECHNOLOGEM DAVIDEM VETCHÝM ŘEŠENÍ VAGINÁLNÍCH POTÍŽÍ Z POHLEDU LÉKÁRNÍKA I. KAZUISTIKY Z PRAXE KLINICKÉHO FARMACEUTA JAK POSÍLIT IMUNITNÍ SYSTÉM VITAMINEM D JAK PODPOŘIT PLODNOST V KARANTÉNĚ? 10 DŮVODŮ, PROČ SE NECHAT OČKOVAT ČÍHÁ V POTRUBÍ UZAVŘENÝCH PROVOZOVEN LEGIONELLA? STUDIE JÁ A COVID-19 AKTIVITY INOVATIVNÍHO FARMACEUTICKÉHO PRŮMYSLU NA PODPORU BOJE PROTI EPIDEMII KORONAVIRU

RELAX

KLOUBNÍ VÝŽIVA PRO PSY CANVIT CHONDRO FILLERINA V BOJI S ČASEM PROČ JSOU ZINEK A SELEN DŮLEŽITÉ PRO NAŠE TĚLO NOVÁ GENERACE PROBIOTIK V KOMBINACI S PREBIOTIKY! PSYCHOLOGIE KRIZOVÝCH SITUACÍ JAK V KARANTÉNĚ NEPŘIBRAT A ZŮSTAT FIT? OCHRANA KŮŽE – TRENDY, NOVINKY, NÁPADY JAK SPRÁVNĚ UCHOVÁVAT POTRAVINY? ONLINE KONFERENCE HEALTHCOMM UKÁZKA Z KNIŽNÍ NOVINKY NAKLADATELSTVÍ PORTÁL
Ochrana osobních údajů
©2015-20 Health communication s.r.o., magazin@hcom.cz