
Dali jsme si schůzku přes Google Meet. Jak jinak, když moderní technologie tak usnadňují redakční práci. Navíc, společnost Health communication je stále více zařazuje do svých edukačních aktivit.
Právě v on-line světě se odehrávala i většina loňských i letošních kongresů pod hlavičkou Healtcomm Professional.
Dobrý den, Zdeňku, nemohli jsme si nevšimnout rostoucího zapojení lékárníků do edukačních projektů ve 3D 360° prostředí. Jak byste hodnotil jejich adaptaci na tuto novou technologii?
Z. B.: Dobrý den. Lékárníci v ČR prokázali neuvěřitelnou adaptabilitu a otevřenost novým technologiím. Zejména 3D 360° prostředí jim umožňuje snadno a efektivně získávat nové znalosti. Edukační projekty v tomto formátu jim poskytují interaktivní a vizuálně přitažlivé prostředí, které je zapojuje víc, než by to dokázaly tradiční způsoby vzdělávání. A nám to umožnuje je provést online i cestovatelsky. 3D 360° kongresy „umisťujeme" s naším 3D týmem vždy do jiného města a země. Už jsme navštívili Prahu, Barcelonu, Benátky, Budapešť, Varšavu nebo Berlín. Nyní jsme až do 10.10. 2024 v norském Oslu. A pro rok 2025 připravujeme kongresovou návštěvu Švýcarska a Slovenska. Vždy je základem kvalitní odborný program s přednáškami předních zástupců oboru. Pak si také ukážeme, jak v dané zemi funguje lékárenský trh, řekneme něco o historii místních lékáren, připomeneme milníky farmacie a medicíny zvolené destinace.
Co přispělo k tak úspěšné implementaci 3D 360° projektů mezi lékárníky?
Z. B.: Především jejich ochota učit se novým věcem a hledat způsoby, jak se zlepšovat. Lékárníci jsou ve své profesi zvyklí na neustálý progres a musí sledovat novinky. Navíc 3D 360° prostředí nabízí možnost flexibilního učení, které mohou v práci využít. Vše mohou sledovat z pohodlí domova. Tento aspekt je pro mnohé z nich klíčový, a také úspora jejich času.
Zmínil jste, že lékárníci studují z domova...
Z. B.: Díky tomu, že naše platforma je dostupná kdykoli a odkudkoli po dobu jednoho měsíce, mají lékárníci možnost věnovat se edukaci ve chvílích, kdy jim to vyhovuje. Mnozí si například nastavují čas na učení po večerech nebo během volných chvil o víkendu. Flexibilita je tedy jedním z hlavních důvodů, proč je 3D 360° tak populární. Doplňuje tak dnes již tradiční platformu e-learningu - www.educomm.cz, která je lékárníkům k dispozici se svým odborným obsahem po celý rok.
Jak hodnotí studující lékárníci 3D 360° prostředí? Máte zpětnou vazbu?
Z. B.: Ano máme, a to velmi pozitivní. Pravidelně dostáváme moc hezké e-maily, kde lékárníci oceňují především jednoduchost používání a vizuální atraktivitu prostředí. Někteří nám dokonce napsali, že je baví interaktivní expozice a tematické propojení s cestami po jiných zemích. Vidíme tedy, že naše snaha přinést inovativní způsob vzdělávání se vyplatila.
Jaké jsou podle vás hlavní výhody 3D 360° edukačního prostředí oproti tradičním způsobům vzdělávání?
Z. B.: Kromě flexibility a vizuální přitažlivosti bych zmínil ještě jednu důležitou výhodu - interaktivitu. Lékárníci se mohou doslova „procházet" prostředím, klikat na různé objekty, prozkoumávat informace do hloubky a zapojovat se do příjímání informací, které si sami otevírají v různých komunikačních formách. Tato forma vzdělávání je mnohem více stimulující než pasivní sledování přednášek.
Jaký vliv má takové inovativní vzdělávací prostředí na každodenní práci v lékárně?
Z. B.: Lékárníci, kteří využívají naši platformu, jsou nejen lépe informováni o novinkách a zkušenostech dalších odborníků, ale také lépe připraveni komunikovat s pacienty a poskytovat jim konzultace na vysoké úrovni. Mají větší jistotu v otázkách nových léčiv, což zlepšuje jejich profesní sebevědomí a celkově přináší vyšší kvalitu služeb v lékárnách. Ale samozřejmě nové a kvalitní informace mohou nalézt u všech dalších vzdělávacích společností, a především v projektech České lékárnické komory.
Jsou podle Vás lékárníci připraveni na další technologické inovace v oblasti vzdělávání?
Z. B.: Rozhodně ano. Lékárníci v ČR už několikrát prokázali, že se nebojí technologických výzev a jsou připraveni na neustálý vývoj. Je to skupina profesionálů, která chápe, že moderní technologie jsou klíčem k udržení kvality péče a ke zlepšení vlastních dovedností.
Plánujete novinky nebo rozšíření 3D 360° edukační platformy?
Z. B.: Plánujeme významná vylepšení platformy Educomm.cz a rozšíření 3D 360° kongresu. Chceme se zaměřit na ještě propracovanější vizualizační prvky, které budou lépe simulovat reálné situace. Zároveň připravujeme konzultační virtuální místnosti, kde budou mít účastníci možnost sdílet své zkušenosti a konzultovat témata v reálném čase s kolegy i odborníky. Tento interaktivní prvek posune vzdělávání na další úroveň a vytvoří prostor pro aktivnější diskusi.
Na závěr se Vás zeptám: Kam se bude ubírat vzdělávání lékárníků prostřednictvím Vašich projektů?
Z. B.: Naší vizí je i nadále poskytovat kvalitní, inovativní a přístupné vzdělávací nástroje, které pomohou lékárníkům růst. Vzdělávání musí jít ruku v ruce s technologiemi, proto budeme pokračovat v rozvoji platformy Educomm.cz a na vylepšení 3D 360° kongresu. Chceme, aby měli lékárníci neustálý přístup k novým informacím, a to způsobem, který je efektivní, interaktivní a atraktivní. Naším cílem je vytvořit prostředí, kde se nejen „školí" a získávají potřebné body v rámci systému celoživotního vzdělávání, ale kde mohou také sdílet své zkušenosti a navzájem se jimi dokáží inspirovat.
Děkuji za rozhovor
Chramst
NA CO SE MOHOU LÉKÁRNÍCI TĚŠIT V NEJBLIŽŠÍ DOBĚ?
V březnu, konkrétně 5. a 6. 3. 2010, se v Brně konal vůbec první kongres Health communication. Z dochovaného programu se dozvíme, že mezi lektory byli PhDr. MUDr. Miroslav Krejčíř, Mgr. Jiří Jedelský nebo PhDr. Jarmila Daxnerová Kvapilová. Témata byla tedy nasnadě: Co vše je možné na první pohled zjistit o klientovi v lékárně, Stres v lékárně nebo Optimální komunikace farmaceutického asistenta. Vzpomínku Miroslava Krejčíře na začátky spolupráce se společností Health communication najdete mezi dalšími v článku BEZ SPOLUPRÁCE SE SKVĚLÝMI LIDMI SKVĚLOU AKCI NEUDĚLÁŠ! na aktuálním Magazínu. Historické fotografie z prvního brněnského kongresu si pak můžete prohlédnout na https://www.healthcomm.cz/ v oddíle ARCHIV. Ať jste již byli účastníky brněnského kongresu před 15 lety, nebo jste v té době zatím jen studovali, můžeme se opět v Brně všichni setkat toto jaro, a to v Quality Hotel Brno Exhibition Centre 9. 4. 2025, kde v jeden den proběhnou dva Pharmacy eventy - dopolední a odpolední, z nichž každý je samostatně akreditován u ČLnK.
Druhý březnový týden (od 10. do 16. 3. 2025) bude opět patřit festivalu Týden mozku. Letošní, již 26. ročník, nabídne široké veřejnosti jedinečnou příležitost nahlédnout do světa neurovědy a porozumět funkcím lidské mysli. Akce představí nejnovější vědecké poznatky, ale také praktické tipy, jak mozek udržet v kondici. Týden mozku pořádá Akademie věd ČR v Praze, Brně a dalších městech po celé republice. Andrea Pačesová z Ústavu organické chemie a biochemie AV ČR například vysvětlí, jak mohou neuropeptidy pomoci v léčbě neurodegenerativních nemocí a obezity. Filip Smolík z Psychologického ústavu AV ČR odhalí, jak lidská mysl zpracovává jazyk a jak se vyvíjí naše schopnost mluvit. Účastníci workshopu prozkoumají fascinující svět biologických hodin, které se synchronizují pomocí světla, ale přitom fungují i v naprosté tmě. Vstup na všechny akce festivalu je zdarma, na některé je ale nutná rezervace. Všechny informace na www.tydenmozku.cz.
Srdečně vás zveme na první, prezenční kongres roku 2025, který se bude konat 9. dubna 2025 v Brně, v Quality Hotelu Brno Exhibition Centre. Kongres bude rozdělený na dopolední a odpolední část, každá bude samostatně akreditována. Kongres je určený pro lékárníky, farmaceutické asistenty a další nelékařské zdravotnické profesionály. Opět se můžete těšit na kvalitní odborný program a na setkání s lektory, partnery i kolegy z lékáren. Registrovat se můžete již nyní na stránce organizátora: https://www.healthcomm.cz/. Při registraci můžete využít volný vstup přes kód Magazínu: MAG25BR
Zveme lékárníky a farmaceutické asistenty k účasti na jubilejním, desátém 3D 360° online kongresu Healthcomm Professional – BERN. Společně se od 20. března do 22. dubna 2025 podíváme do Švýcarska, speciálně do jeho hlavního města. Během 30dní můžete studovat v jedinečném konceptu kongresu ve virtuálním světě 3D prostoru. Na účastníky čeká pečlivě vybraný odborný i doprovodný program. Program kongresu bude rozdělen do dvou samostatně akreditovaných bloků přednášek, což vám umožní flexibilně si přizpůsobit účast podle vašich časových možností. Kongres se uskuteční online na platformě www.healthcomm.cz, kde se můžete již nyní zaregistrovat a získat všechny důležité informace. Pokud při registraci zadáte kód PHAR25BE, získáte bezplatný přístup.